• Home
  • Portfolio
  • Online vlogtraining
  • Offline experience
  • Vlog op maat
  • De Zichtbaar met Jelle podcast
  • Contact
ZICHTBAAR MET JELLE
  • Home
  • Portfolio
  • Online vlogtraining
  • Offline experience
  • Vlog op maat
  • De Zichtbaar met Jelle podcast
  • Contact


    Blogs  

Verstopte verkopers in het sociaal domein

6/12/2019

0 Reacties

 
Foto
En dan worden mijn eigen ogen maar weer ineens geopend. Als we het hebben over het sociaal domein, dan is de kans groot dat het snel zal gaan over het aanboren van eigen kracht en eigen regie bij bewoners.
Nu ben ik het boek 'Verkopen als tweede beroep' aan het lezen geschreven door Werner Hoenders.  Gericht op ogenschijnlijk een heel ander domein, omdat dit boek gaat over klantgerichte verkoop voor zakelijke professionals. Een hele andere wereld dus. Of heeft iedere sociaal professional ook een verkopende rol te volbrengen en liggen deze domeinen dichter bij elkaar dan we denken?
Het antwoord op deze vraag werd me op een presenteerblaadje aangegeven door het boek en ik citeer:
"De zakelijke klant zoekt net als de consument zelf uit wat hij nodig heeft, en loopt dan pas naar de winkel om het aan te schaffen. Deze zelfstandige houding vergroot de uitdaging van de professional om invloed uit te oefenen op het koopproces. Het vraagt om een proactieve en flexibele houding van de professional: om invloed te kunnen uitoefenen op het koopproces moet je bijvoorbeeld actief met de klant communiceren."
Ik durf te stellen dat dit principe ook geldt voor de meeste wijkbewoners in een wijk. Ook zij bekijken eerst online wat het aanbod is voor de hulpvraag die ze hebben. Dit is hoe informatie anno 2019 door de overgrote meerderheid van de mensheid wordt vergaard. Een uitstekend voorbeeld van een actieve houding en eigen kracht. 
Alleen jammer dat deze manier van eigen kracht niet of weinig wordt herkend door sociaal professionals. Ik heb dit zelf als bewoner ervaren toen ik vorig jaar zelf een hulpvraag had binnen mijn gezinsleven. Toen ik zelf online informatie wilde vergaren over mijn hulpvraag, kwam ik al snel van een koude kermis thuis. Niets te vinden. Ik kon niets anders doen dan contact opnemen met het algemene loket van het plaatselijke wijkteam. Na drie gesprekken met drie verschillende professionals was ik op de juiste plek. Dit had vele malen efficiënter gekund als het aanbod van de hulpverlening helder en toegankelijk online te vinden was geweest. Ik had dan volledig op eigen kracht direct kunnen contact kunnen maken met de juiste hulpverleningsinstantie. (Waar we overigens geweldig zijn geholpen). Mijn eigen kracht was er dus wel, maar ik heb het helaas niet kunnen inzetten.
Sociaal professionals doen super belangrijk werk en dat gaat alleen nog maar belangrijker worden in een samenleving die steeds individueler lijkt te worden. Helaas wordt er door sociaal professionals te weinig effectief gecommuniceerd in de online leefwereld en er is weinig tot geen effectieve 'verkoop' van aanbod en diensten. Dit moet en kan gelukkig ook anders. Internet en alle nieuwe vormen van media die daarbij komen kijken, zijn ontzettend goed in te zetten om de aansluiting met de online leefwereld juist wel te maken.
Het wiel hoeft gelukkig niet opnieuw te worden uitgevonden, want ik heb nieuwe media zelf effectief weten in te zetten in mijn werk als sociaal professional in Utrecht Overvecht. Ik kan je daar dus bij helpen! Stuur me een persoonlijk bericht op Linkedin, mail me op info@zichtbaarmetjelle.nl of bel op 06 51 58 55 50 als je hierover met me in contact zou willen komen.
Jelle


0 Reacties



Laat een antwoord achter.

    Archieven

    Juni 2019
    Mei 2019

    Categorieën

    Alles

    RSS-feed

© COPYRIGHT Jelle de Boer 2020. ALL RIGHTS RESERVED.
Algemene voorwaarden & Privacy Statement

  • Home
  • Portfolio
  • Online vlogtraining
  • Offline experience
  • Vlog op maat
  • De Zichtbaar met Jelle podcast
  • Contact